Ogólnopolski Festiwal Muzyki Dawnej w Leżajsku

Kurier Sokołowski – 2(199) 2009r.

W dniach 14-15 maja 2009 roku odbyła się Druga Edycja Dziecięcego Festiwalu Muzyki Dawnej. Festiwal w swoich założeniach skierowany jest do młodych odbiorców i ma na celu przybliżyć im muzykę klasyczną o wysokiej wartości artystycznej – szczególnie z okresu renesansu, baroku i klasycyzmu. Organizatorzy: Towarzystwo Promocji Kultury Muzycznej w Leżajsku i Fundacja Wspierania Edukacji Artystycznej w Sokołowie Małopolskim dołożyli wszelkich starań, aby ten czas obfitował w wydarzenia, budzące zainteresowanie zarówno wśród uczestników jak i publiczności.

II Dziecięcy Festiwal Muzyki Dawnej rozpoczął się 14 maja 2009 roku o godzinie 8. 30 w Auli PSM I st. w Leżajsku. Zgromadzonych gości powitała w imieniu organizatorów pani Anna Wójcikiewicz – prezes Fundacji Wspierania Edukacji Artystycznej w Sokołowie Małopolskim (prowadząca również wszystkie koncerty festiwalowe), głos zabrali również Grzegorz Wójcikiewicz – dyrektor Towarzystwa Promocji Kultury Muzycznej w Leżajsku i Stanisław Jaworski – dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Leżajsku.

Obydwa dni festiwalu były wypełnione po brzegi imprezami muzycznymi, zwłaszcza pierwszy – pełen emocji związanych z konkursem interpretacji utworów muzycznych związanych z hasłem festiwalu „Z muzyką poprzez wieki – od renesansu do klasycyzmu”. W czwartek od rana odbywały się przesłuchania konkursowe dla uczniów szkół muzycznych pierwszego stopnia. W ramach wymogów regulaminowych prezentowali utwory skomponowane w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu. Konkurs poprowadziła – prezentując poszczególnych wykonawców – Wioletta Drozd uczennica Niepaństwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Sokołowie Małopolskim. Jury złożone z nauczycieli szkół muzycznych regionu rzeszowskiego wysłuchało sześćdziesięciu solistów i jedenaście zespołów. W skład komisji konkursowej weszli: przewodniczący Agata Mazur – etnomuzykolog, Marek Burda – PSM I st. w Leżajsku, Wiesław Wojtas – PSM I st. w Przeworsku, Agnieszka Winiarska – NSM I st. w Rzeszowie, Michał Rymarz – ZSM w Krośnie, Anita Lehmann – ZSM nr 1 w Rzeszowie, Katarzyna Racławska – PSM I i II st. w Mielcu, Marta Woś-Karczmarz – NSM I st. w Sokołowie Młp., Danuta Wołoszyn – NSM I st. w Leżajsku, Aleksander Koziński – PSM I st. w Jarosławiu, Jolanta Filar-Choińska – PSM I st. w Łańcucie, Maciej Kanikuła – Pryw. SM I st. w Starej Wsi, Jarosław Kloc – PSM I st. w Biłgoraju, Barbara Przybyło – PSM I st. w Kolbuszowej.

W czasie gdy jury kończyło obrady, młodzi artyści zaczęli gromadzić się w sali konferencyjnej Muzeum Ziemi Leżajskiej aby wziąć udział w seminarium pod tytułem „Rozwój instrumentarium na przestrzeni wieków”. Prelekcja połączona z prezentacją audiowizualną została poprowadzona przez panią Agatę Mazur; etnomuzykologa z Rzeszowa. Wkrótce po niej nastąpiła najbardziej oczekiwana chwila – ogłoszenie wyników części konkursowej festiwalu. Najlepszymi w kategorii młodszej okazali się; Aniela Sereda (Krosno) – I miejsce, Aleksandra Miazga (Leżajsk) – II miejsce, Przemysław Partyka (Leżajsk) – III miejsce, Beata Posłuszny (Kolbuszowa) – wyróżnienie, Natalia Gomułka (Rzeszów) – wyróżnienie, Aniela Sereda (Krosno) – wyróżnienie, Edyta Czekaj (Rzeszów) – wyróżnienie. W grupie starszej I miejsce zajęła Weronika Skop (Mielec), pozostałe miejsca ukształtowały się następująco; Anna Wołczańska (Krosno) – II miejsce, Sylwester Kornafel (Przeworsk) – III miejsce, Małgorzata Ożóg (Leżajsk) – wyróżnienie, Paulina Kopleńska (Stara Wieś) – wyróżnienie, Kinga Wilk (Kolbuszowa) – wyróżnienie. Wśród zespołów najlepszy okazał się Kwartet Gitarowy PSM I st. w Leżajsku – I miejsce, kolejno; Trio Fortepianowe PSM I st. w Strzyżowie – II miejsce, Trio Gitarowe PSM I st. w Leżajsku – III miejsce, Duet saksofonowy PSM I st. w Leżajsku – wyróżnienie, Kwartet saksofonowy PSM I st. w Leżajsku – wyróżnienie, Trio Klarnetowe PSM I st. w Leżajsku – wyróżnienie.

Nagrodzeni i wyróżnieni uczestnicy konkursu wzięli udział w koncercie laureatów, który miał miejsce w sali konferencyjnej Muzeum Ziemi Leżajskiej. Na koncercie zaszczycili swoją obecnością wykonawców i organizatorów zaproszeni goście w osobach; Piotr Urban – wiceburmistrz miasta Leżajska i Jacek Piekiełek – dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Sokołowie Małopolskim.

W godzinach wieczornych, w dostojnym klimacie Bazyliki Ojców Bernardynów w Leżajsku zabrzmiały barokowe polifonie Jana Sebastiana Bacha i Dietricha Buxtehude oraz utwory Johanna Christiana Bacha w wykonaniu Marka Stefańskiego. W nawiązaniu do muzyki staropolskiej pod ręką mistrza ożyły utwory z Tabulatury Jana z Lublina, Tabulatury Mikołaja z Krakowa oraz Warszawskiej Tabulatury Organowej. Piękno świątyni potęgowało przeżycie tak wspaniałego koncertu. Marek Stefański to artysta młodego pokolenia. Ma na swoim koncie liczne sukcesy na międzynarodowych konkursach. W swoim życiu łączy pasję z pracą, od 1996 organistuje w Krakowskiej Bazylice Mariackiej, a od 1999 pracuje również w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz prowadzi Klasę Organów w Zakładzie Muzyki Kościelnej. Jest pomysłodawcą i organizatorem festiwalu Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej, który od wielu lat odbywa się w Katedrze i kościołach Rzeszowa.

Piątkowy wieczór drugiego dnia festiwalu wypełniły dwa wydarzenia. Pierwsze z nich to koncert uczniów i absolwentów szkół muzycznych z Sokołowa Małopolskiego i Leżajska zatytułowany „Piękno baroku”. Pośród uczestników koncertu znalazło się wielu dobrze rokujących muzyków. Można było usłyszeć dojrzałe wykonania tak wielkich dzieł jak; Zima z cyklu koncertów „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego w interpretacji Magdaleny Kołcz, „Sonaty” P. Baldasariego wykonanej przez Mateusza Winiarskiego czy też Inwencji h-moll zaprezentowanej przez Magdalenę Woś. Gospodarzem sokołowskiej części festiwalu był Jacek Piekiełek – dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Sokołowie Małopolskim. Dzięki jego pomocy i zaangażowaniu udało się zaprosić rzeszowski zespół Vox Angeli, który wystąpił na zakończenie festiwalu.

Zespół Muzyki Dawnej Vox Angeli z Rzeszowa zaprosił wszystkich na muzyczną i duchową wędrówkę szlakiem średniowiecznych pielgrzymów. W programie znalazły się pieśni zaczerpnięte z Llibre Vermell – manuskryptu przechowywanego w klasztornej bibliotece na Świętej Górze Montserrat w Katalonii. Koncert odbył się z udziałem uczestników warsztatów, które Zespół Vox Angeli prowadził 9 maja w Niepaństwowej Szkole Muzycznej I st. w Sokołowie. Dzięki audiowizualnej formie, publiczność mogła zobaczyć przepiękne wnętrza Bazyliki i klasztoru Montserrat i zachwycić się przyrodą otaczającą to miejsce pełne cudów za sprawą Czarnej Madonny, do której stóp wędrują pielgrzymi z całego świata. Przed oczyma słuchaczy pojawiły się średniowieczne manuskrypty ze Szkarłatnej Księgi, a w specjalnie przygotowanych programach znaleźć można było nutki i teksty, i po prostu włączyć się do wspólnego muzykowania.

Wśród słuchaczy obydwu koncertów w wypełnionej po brzegi sali widowiskowej gościł zaszczycając organizatorów swoją obecnością przedstawiciel sokołowskich władz, Bogusław Kida – wiceburmistrz Miasta i Gminy w Sokołowie Małopolskim.

Czas na kilka wspomnień z roku 2008. Pierwsza edycja została przygotowana przez Państwową Szkołę Muzyczną I st. w Leżajsku i Niepaństwową Szkołę Muzyczną I st. w Leżajsku. Zgromadziła ona 40 uczestników konkursu dla uczniów szkół muzycznych I stopnia, 15 nauczycieli szkół muzycznych zaangażowanych bezpośrednio w pracę jury i konsultacje dla uczestników, a także sporą ilość słuchaczy. Koncerty i przesłuchania odbywały się w Auli PSM I st. w Leżajsku i Sali Konferencyjnej Muzeum Ziemi Leżajskiej. Druga edycja okazała się dużym sukcesem dla organizatorów. Zainteresowanie konkursem i imprezami towarzyszącymi przerosło oczekiwania. A tym większa to satysfakcja, gdy można usłyszeć pochlebne opinie o festiwalu. Pani Barbara Bator z zespołu Vox Angeli tak się wypowiada: „To był pierwszy festiwal, wspaniały pomysł Grzegorza Wójcikiewicza, który zachwycił nie tylko mnie i zainspirował do działania. Ukazanie tego wspaniałego bogactwa, jakim jest muzyka dawna, edukacja młodzieży jest szczególnie ważna dla młodych artystów, stawiających często pierwsze kroki na muzycznej scenie. Dzięki takim festiwalom mogą sprawdzić i skonfrontować swoje umiejętności, ale również powrócić do korzeni muzyki i poznać fundamenty, na których wyrosła wszelka muzyka. Składam serdeczne podziękowania na ręce organizatorów za wspaniałą atmosferę i mam nadzieję, że Dziecięcy Festiwal Muzyki Dawnej już na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń kulturalnych Podkarpacia. Teraz pozostaje nam tylko czekać na kolejną III edycję Dziecięcego Festiwalu Muzyki Dawnej.”

Barbara Bator, Grzegorz Wójcikiewicz